
MELLOM STEDER
Kulturarv.
Inntrykk fra barndommen på Lillehammer fra Søndre Park og Maihaugen med rik
bondekultur har festet seg til minnet. Interessen for
folkekunst/håndverk/kunst/mytologier/planter/nyttevekster/ natur og bruk av ulike materialer
har jeg fått fra min bestefar.
Planter – mitt univers.
Blomster gir meg sanselige opplevelser. Å se planter spire for så å springe ut i full blomst gir
meg glede og respekt for naturens mangfold. Jeg lærte meg tidlig navn på de vanligste
plantene. Interessen for botanikk har fulgt meg inn i arbeid med håndverk og kunst som
dekor på keramikk, tegning, maleri, foto og plantefarging. Jeg er nysgjerrig og vitebegjærlig
og har lest og samlet kunnskap om planter som nyttevekster brukt til mat, folkemedisin,
tekstil, plantefarging, motiv for dekor, symboler og mytiske historier i folkekulturen.
Kunnskap om tradisjonelt håndverk er et godt utgangspunkt for å undersøke og skape nye
uttrykk. Plantefarging med garn og tekstiler ser vi i bl.a i Baldisholteppet fra middelalderen.
Hannah Ryggen (1894-1970), Synnøve Anker Aurdal (1908-2000) og Magdalena
Abakanowicz (1930-2017) og Hanne Friis (f.1972-) benyttet/benytter plantefarging i
tekstilkunst.
Jeg har lenge hatt behov for å finne alternativer til å male med akrylmaling av miljøhensyn.
Hva med å teste plantefarger på papir?
Erfaring fra plantefarging med garn ga meg kunnskap om arbeidsprosessen. Jeg ønsket å
utforske hvordan plantefarger ville se ut på papir. Dersom papiret lå kort tid i fargebadet ble
fargen lys og klar, ved å la papiret ligge i badet over dager og uker så jeg at fargen ble
mørkere, mer mettet og grumsete hvor det oppstod mønster/avleiring naturens eget mønster.
Et samspill oppstår mellom plantefarger som flyter og danner egne mønster og min måte å
komponere og bearbeide bildene på.
Naturmystikk
Arbeidet med plantefarging på papir gjør meg forundret og fascinert over hvor vakre og
harmoniske naturfarger framstår. Former, mønster og avleiringer/pigmenter kan likne på små
levende organismer. Det er som å se inn i en usynlig verden bestående av strukturer som
små mikrober, celler, atomer og elementer som all natur er bygget opp av. Det er så mye vi
ikke vet eller har svar på.
Arbeidsprosessen
Når jeg arbeider skapende har jeg med meg erfaring, nysgjerrighet og ønske om å finne ut
noe –«rote-lete-finne»- metoden. Mellom steder for meg er å arbeide med ulike medier som
tegning, maling, keramikk, plantefarging, foto og skriving. Henter mye inspirasjon fra
immateriell kulturarv og natur. Jeg noterer og dokumenterer med foto underveis i prosessen.
Maleri
Kunsthistorien viser til ulike stilarter og ismer og tenkemåter gjennom tidene som jeg har stor
interessert av. I mine arbeider har bruk av farger/komposisjon vært viktigst. Flere av
motivene er hentet fra naturen som planter og landskap. Mange av maleriene er bearbeidede
minner fra steder som jeg har en tilknytning til. Jeg har abstrahert motivene hvor kraften inaturen har vært essensen jeg har ønsket å formidle. Bildene er malt i akryl/olje eller egne
plantefarger som jeg utforsker nå.
Tegning
Tegning er et unikt medium som både beskriver hva vi faktisk ser (det synlige) og hva vi ikke
ser (det usynlige) som fantasi og intuitive arbeider som i serien: Skyggebilder. Jeg går ofte ut
og sitter og tegner små studier av planter eller naturmotiv.
Keramikk
Keramikk har utviklet håndverket fra brukskeramikk til kunsthåndverk med friere og mer
individuelle utrykk/brennteknikker. Mine arbeider i steingodsleire er håndlagde krukker, fat
elle små skulpturer. Fuglene har referansers til gamle mytologiske fortellinger som symboler
på sendebud mellom himmel og jord. Fuglene er rakubrent (japansk brennteknikk).
Foto
Digitale bilder gir uendelig med muligheter som jeg bruker til å beskrive prosesser i arbeidet
eller som selvstendige foto som i serien fra: Fra min hage hvor komposisjoner med ville og
dyrkede planter blir til blomsterbilder/ mandalaer.